Tyhjennä lista

Oletko varma, että haluat tyhjentää listan?
Tilausrivit
0

Tyhjennä ostoslista

Sinulla on 0 tilausriviä ostoslistassasi.
Oletko varma, että haluat tyhjentää ostoslistan?

Ostoskorisi tuotteet

Jokin meni pieleen hintojen latauksessa. Ole hyvä ja yritä uudelleen.

Ostoskorissasi ei ole tuotteita

Liitintyypit ja lataustavat

Liitintyypit sähköauton lataukseen

Sähköautojen lataamisen liitintyyppejä (Type) on useita erityisesti sähköautoille kehitettyjä standardeja, joissa jotkut autot voivat myös tukea useita standardeja. EU:ssa latausliitäntänä Type 2 on oletuksena normaalille lataukselle.

Latauskaapeleita on erilaisia ja oikean valinta voi tuntua vaikealta. Kun latauskaapelilla on tarkoitus ladata latausaseman kautta, latausasemaan tuleva liitin on tyypillisesti aina tyyppiä 2 (Type 2) standardien mukaisesti. Sähköautoon asetettava liitin vaihtelee automallista riippuen, tyyppi 2 (Type 2) on hyvin tyypillinen muttei ainoa.

Liitin latausasemaan – useimmiten Type 2

EU:ssa latausasemien liittimet ovat standardoituja ja tyypin 2 liitin on yleisin. Type 2 on huoleton ratkaisu Suomessa ja EU-alueella.

Liitin sähköautoon – usein Type 2

Kosketusvaihtoehdot, joita voi olla autoon kytketyn liittimen päässä, ovat tyyppi 1, tyyppi 2, CCS ja CHAdeMO. Jotkut autot voivat tukea useita standardeja.

CCS Combo -liitäntään sopii myös tyypin 2 liitin.

 

Teslalla on lisäksi oma Supercharger-pikalaturinsa, mutta se soveltuu ainoastaan Teslan autojen lataamiseen.

 

Liitintyyppejä tyyppi 1 ja tyyppi 2 käytetään normaalissa latauksessa, kun taas CCS ja CHAdeMO ovat kontakteja, joita käytetään pikalataukseen.

Lataustavat ja latauksen turvallisuus

Sähköajoneuvojen latauksessa käytetään eri lataustapoja (Mode). Unionitasolla EU-ohjauksen ansiosta lataustapa 3 (Mode 3) on nykyisin vakiintunut normaaliin lataukseen ja puolinopeaan lataukseen, ja lataustapa 4 (Mode 4) on vakio pikalatauksessa. Alhaisemman turvallisuustason lataustapoja Mode 1 ja Mode 2 käytetään tyypillisesti tilapäislataukseen.

Mode 1
Pienin turvallisuustaso sähköajoneuvojen lataamisessa. Tila 1 sisältää latauksen tavallisesta pistorasiasta vikavirtasuojakytkimellä. Virta on enintään 16 A ja tapahtuu ilman latausjärjestelmän sisältämää valvontaa.

Mode 2
Kuten Mode 1, myös tässä lataustavassa käytetään tavallista pistorasiaa. Turvallisuustaso nousee, kun latausta seurataan latauskaapeliin asennetulla turvaominaisuuksilla. Turvaominaisuudet sisältävät oikosulkusuojan sekä komponentit, jotka kommunikoivat auton kanssa ja edistävät hallittua latausta.

Mode 3
Eurooppalainen turvallisuusstandardi normaalille lataukselle ja puolinopealle lataukselle. Lataustavassa 3 latauskaapeli on ilman virtaa, kunnes ajoneuvo ja latausasema ovat yhteydessä toisiinsa. Vasta kun kaikki testit on suoritettu, virta kytketään päälle ja lataus voidaan suorittaa turvallisesti.

Mode 4
Eurooppalainen tasavirtalatauksen turvallisuusstandardi eli pikalataus. Se on korkein saatavilla oleva turvallisuusluokka, ja sitä vaaditaan erittäin voimakkailla lataustehoilla.

Sähköautotuotteita E-mobilityn tuotesarjasta

Viesti Gelialta

JavaScriptin on oltava käytössä selaimellasi, jotta sivusto toimii oikein ota JavaScript käyttöön